68. VĚDĚLI JSTE, ŽE... Laid To Waste, Sky Kobylak

15.04.2024

EPIZODA 68... Kořeny této speciální kapely sahají do Ameriky a Plzně. Své skalní fanoušky pořádně napínají. Na novou desku je totiž nechávají čekat sedm let. I když nejspíše hrají nejlépe ze všech, tak to může vypadat, že se neženou za vavříny. Jelikož kytarista Sky stál u úplného zrodu LAID TO WASTE, dal jsem mu celkem podrobné noty, jak si představuji novou epizodu. Poradil si s tím náramně a vznikl materiál, který má pro metalové nadšence smysl. Věděli jste, že...


  • "Já se nejdřív trochu představím. :) Jsem původně ze státu New York a z otcovy strany jsem zdědil české jméno – jmenuju se celým jménem Skyland Václav Kobylak. Spousta lidí má to jméno "Sky" za nějakou přezdívku, ale ve skutečnosti se takhle úředně jmenuju. Česky jsem se začal učit od 17 let, ale jinak jsem normálně vyrůstal zhruba hodinu na jihu od města Rochester v NY. Buffalo bylo taky docela kousek, takže jsem už v mládí byl vystavenej deathmetalovým kapelám z té oblasti jako jsou třeba CANNIBAL CORPSE nebo MALEVOLENT CREATION. Metalovou kytaru mě naučil soused a pozdější bubeník tech-death kapely PSYOPUS. Chodil jsem poslouchat Brana (dnešního bubeníka MASTODON), když jako mladej kluk hrál v Rochesterských klubech v kapele LETHARGY (tam mimochodem hrál kytaru Erik Burke z BRUTAL TRUTH  a TOXIC HOLOCAUST), takže od poměrně brzkého věku jsem měl k tomu metalu dost blízko."
  • "Do Česka jsem se dostal přes studentskou výměnu v 17 letech. Oblíbil jsem si Čechy a už jsem tady víceméně zůstal. Zabydlel jsem se v Plzni a začali jsme si hrát s bubeníkem Ryanem Mowbrayem (Kalifornie), kterého jsem znal ze společné práce – byli jsme oba učitelé angličtiny. Nejdříve jsme zkoušeli u Honzy Švába z MORUS / UNITED CORPSES v Plzni. Naše zkušebna byla jakýsi vejmenek u Honzových rodičů, tak jsme nemuseli platit nájem za zkušebnu, což byla výhoda - nikdo z nás neměl moc peněz. Pamatuju, že jediný, co jsme museli přispívat byly prachy na uhlí, kterým se tam topilo ve studených měsících. Takže začátky byly takový hodně skromný. :) S Ryanem jsme pak založili kapelu KILL KILL KILL. Ta byla původně složená kompletně z anglicky mluvících lidí žijících v Plzni – zpěvák z Kanady, basačka z Austrálie, já a bubeník z USA. Kapelu jsme v podstatě pojmenovali kvůli soutěži Múza v plzeňském Divadle pod Lampou. Zbývalo mi pár hodin na registraci do soutěže, než to uzavřeli, tak jsem ten debilní název vymyslel v podstatě na místě bez přemýšlení. Nějaké to první a druhé kolo té Múzy jsme vyhráli, ale skladby byly, no... řekl bych dosti podprůměrné. :) Byli jsme vlastně taková anomálie v té Plzni a moc dlouho to nevydrželo v tomhle uspořádání. Basačka poměrně rychle odešla po založení kapely, a přes známé ze zkušeben se nám ozval mladý kluk z Rokycan, náš frontman Zdenda, že by chtěl s námi hrát. Odešel pak zpěvák, a chvíli ho v KILL KILL KILL nahradil Vlčák z PANYCHIDY, ale taky po cca roce odešel. V tu dobu jsme se taky rozhodli, že by se hodila do kapely druhá kytara, a (myslím) přes inzerát na Bandzonu se nám ozval náš maestro Vojta Černý. Všichni jsme se shodli na tom, že název KILL KILL KILL je dementní, a tak jsem vymyslel LAID TO WASTE." 
  • "Co ten Vojta? Njn. Vojtovi bylo myslím 15 let, když se k nám přidal do kapely, a já mu ve svých zhruba 30 letech nesahal ani po kotníky, co se týče dovedností na kytaře. Všichni jsme zírali, co ten kluk v sobě má a pak už jsme se jen dál nesli na té vlně, resp. na té laťce, kterou nastavil on. Zdenda ho jednoho dne přitáhl k nám na zkoušku a my zůstali všichni čumět s otevřenou hubou. Bylo jasné, že je o zhruba 10 úrovní dál s tou kytarou, než jsem byl já, takže jsem měl co dělat. Já jsem mu pořád do dneška za to nesmírně vděčnej – nejenom, že z dost na hovno kapely udělal tu špičkovou thrashovku, kterou je LAID TO WASTE, ale mě samotného donutil, abych se bleskově zlepšil na kytaře. Přiznávám se hrdě, že hraju v naši kapele "druhé housle" – Vojta je virtuóz a málo kdo ho může stačit, natož kopírovat jeho styl. Naštěstí se rychle učím a mám dost rychlou pravačku, aby mě nemuseli úplně vyhodit z kapely. :) Takže během třeba jednoho roku po Vojtovu nástupu jsme se už přejmenovali a měli třeba hotových nějakých 6 z 8 skladeb z první desky "Counterattack". Jo, a Zdenda se mezi tím taky naučil zpívat a pekelně drbat do basy. :) Nikdy nezapomenu na okamžik, kdy nám Vojta poprvé zahrál první riff, který zaznívá v písničce "Oldschool Nostalgia". To mělo všechno, co nám do té doby v kapele chybělo. Nedokážu ten pocit úplně popsat, ale dost se to blížilo tomu, kdy jsem si poprvé asi ve 13 letech slyšel "Ride the Lightning" na kazetě. Bylo to, jako když do tebe někdo pustí 220V. Měl jsem z toho husí kůži." 
  • "Vojta všechno složil! :) Kecám – pár riffů jsem taky složil a nahrál já, ale oproti jeho výmyslům jsem moc toho na našich albech nevymyslel. Zajímavé na prvních dvou deskách je taky to, že náš Ryan nehrál podle metronomu. Ti zkušenější posluchači (a hlavně bubeníci) to poznají. Leckterýho audio-inženýra to nasere, ale Ryan tam prostě přišel a nasypal to tam během pár hodin, jak mu to přišlo pod ruku. Téměř každou písničku nahrál čistě úplně na poprvé. Obě ty desky díky tomu mají takový organický zvuk. Řeknu jen, že stíhat rychlý thrashový riff, který začne na 183 bmp, klesne na 179 a pak zrychlí na 184 není žádná prdel. Ještě bych dodal, že náš stávající bubeník Adam Nesvorný neměl na nové desce, která snad brzy vyjde, ani jeden překlep. Za pár hodin to taky měl hotový, opustil bicí a šel na pivo. A když jsme u toho piva..."
  • "Já jsem nadšenej domovarník, pivo sám doma vyrábím a prostě ho miluju (kdo z Čechů ne, viď?). Můj dlouholetý kamarád z Austrálie Filip Miller, taky bývalý učitel angličtiny, mě naučil vařit pivo v Plzni a později založil pivovar Raven na Bolevci. Jedno z jejich prvních piv (Sky APA) se jmenuje po mně a chvíli jsem se tam dokonce vyučoval na sládka. Filip bere inspiraci ke svým pivům hodně ze svého okolí a to pivo Laid to Waste vzniklo (opět) docela organickým způsobem. Byla to pro nás velká čest, že se po naší kapele jmenuje pivo a míváme ho občas na koncertech u merche. To pivo samo o sobě je docela silný (kolem 9 procent ABV), a v Ravenu dokonce pak udělali tzv. Frozen Waste, které je vymražená dvojitá IPA s celkem 18 procenty alkoholu (ne stupňů, to je čisté procento alkoholu!!!)."
  • "Je takovej opakující se vtip o mně, že je zázrak, že jsem vůbec přijel na koncert se svýma věcma. Hlavně mistr Michal Káva mně to hodně často připomíná otázkou "Skyi, máš vůbec hlavu dneska? Kdy si přijedeš pro ty svý věci. Třeba příští týden?" Občas jsem přijel na koncert bez zesilovače, občas bez kytary, nebo jsem třeba nechal všechny svý věci ve Vopici 4 dni v backstagi, než mně to došlo... Jednou po koncertě v Modrý Vopici jsem nechal svý auto asi tejden zaparkovaný přímo na tom štěrku před podnikem a pankáči mi propíchli všechny gumy na něm, pochcali ho. Ale třeba moje pickslide skills, které jsem předvedl na fesťáku Mighty Sounds jsou dnes legendou na Instagramu - málokdo umí pickslide s takovým umem předvést – podívejte se na to. Na to ani náš Vojta nemá. Letos na Brutal chystám svou laťku nastavit ještě výš!" 
  • "Ještě bych dodal, že jsme kapela takových zvláštních příjmení – Kobylák, Šmucr, Černý a Nesvorný – dohromady to zní jako jméno folkrockové kapely založené v nějakém Lynchovském pekle."   
  • "S bubeníkem Ryanem jsme bohužel měli spíš osobní, lidský konflikt než umělecký. Došli jsme do určitého bodu s ním a bohužel jsme se nedokázali dále domluvit na tom, jak si tu kapelu a naše koncertování představujeme. Odešel trochu ve vzteku a dodnes si myslím, že nás všechny, i včetně něj, to mrzí, ale takový je život. Ryana ale stále beru (samozřejmě vedle našeho současného bubeníka Adama – mrk mrk) jako jednoho z vůbec nejlepších metalových bubeníků v celé téhle zemi a troufám si tvrdit, že jsme přes nějaký ty nedorozumění pořád kámoši. Takže pro ty, co tohle detailně čtou a hledají bubeníka – považuju to za hroznou škodu vůbec pro tu českou scénu, že Ryan nehraje v ŽÁDNÝ KAPELE! PÍCHNĚTE NĚKDO DO NĚJ! AŤ VSTANE Z MRTVÝCH :) Hraje geniálně všechno od jazzu až po (a hlavně) black metal. Po Ryanovi v LTW hrál chvíli Andrej Petro, kytarista z ACID FORCE, ale z různých důvodů moc dlouho nevydržel – asi tam nebyla ta správná chemie a myslím, že Andrej je srdcem stejně víc kytaristou, než bubeníkem. Náš stávající bubeník Adam se nám ozval přes takovou otevřenou výzvu na Facebooku – šlo o to, kdo zahraje skladbu "Reborn". Adam podal zdaleka nejlepší výkon a naprosto předčil naše očekávání, tak jsme po první zkoušce s ním věděli, že si ho necháme. Kromě jeho neuvěřitelných bicích dovedností je Adam neskutečně svědomitý a pracovitý člověk. Je taky nejlepším vypravěčem vtipů, kterýho znám. A hlavně – má dodávku. To už je něco pro kapelu, jako když narazí na zlatý důl."
  • "Obscene Extreme byl pro nás dosud největší akci, na který jsme hráli, takže náš mistr Vojta se trochu pustil do režie a začal nám napomínat, že všichni (samozřejmě kromě něj) vypadáme jako debilové na pódiu. "Žádný kraťasy, žádný vlastní merch na sobě, žádný metalový trička z výprodeje, vy lůzo" zaznělo z jeho úst asi týden před Obscene. "Budete všichni v křivácích a pod tím normální tričko bez nápisů - takhle to dělají profesionálové", dodal maestro Černý. Všichni jsme tedy vzali křiváky, ale já byl tak nervózní před představením, že jsem ho omylem nechal v backstagi. Vojtův nenávistný pohled při druhé písničce, když si všiml mých ramen v bílém tričku bez povinné černé kůže, si budu dlouho pamatovat. :D"
  • "Já mám takovou historku z nedávné thrashové akce ve Valašských Kloboucích, pořádané samozřejmě klukama z REFORE. Byla to skvělá akce, a chodil jsem po backstage kolem půl jedenácté večerní. Valašská slivovice se setkala s MÖRGHUULÍM pekelným Myslivcem a všichni byli rychle v bujaré náladě. Zastavil mi Bilos z MALIGNANT TUMOUR a začal se mi vyptávat na naši kapelu a na to, kdy konečně vyjde naše nová deska (ta taky bude snad brzy!!). Bavili jsme se s ním česky a Bilos byl už taky ve veselé náladě. Já jsem mu něco v té ostravštině nerozuměl a najednou mi říká: "Ty seš vlastně amík, viď? Tak já ti to pičo řeknu anglicky" Bilos se z ničeho nic pustil do té nejčistší britské Cockney angličtiny, kterou jsem v životě slyšel. Ani sám Eric Idle z Monty Pythonů by to neuměl říkat čistějším stylem. V naprosto plynulým South-English dialektu mi začal vyprávět, jak dělal pár let za svého mládí popeláře v anglickém Bristolu. "Oi, mate, lissin' en ow' fu'in tew yew," pravil, "Wewwl... oy've bin 'ere, bin theh', I bin awl da'fuck aroun', Oy bin a bin man in Bristol fo' a tyme' buh i' ain' enjoyed trowin' rubbish onna lorie, in'it'? So i dun fuckd' ohff beck 'ome, din' I?" Já mám Bilose v té největší úctě, ale neřekl bych do něj na první pohled, že umí anglicky líp než já, a navíc, že mluví tak nádherným dělnickým dialektem. To, že "komolil" název naši kapely léta bylo jen zdání. V Bristolu bychom se totiž jmenovali "Leieyd Ta' Wyeayst". Nechal bych ho hned přednášet na univerzitě na hodinách dialektologie. Musel jsem se štípnout do ruky, jestli se mi to celý nezdá. Takže Bilosi, moc tě zdravím a chtěl bych, aby naše další deska byla "concept album" - jmenovala by se The Bin Man From Bristol na tvou počest, ale kluci mi to asi nedovolí. :/"